Καλώς ορίσατε

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2012

Κόλλυβα...



Ψυχοσάββατο σήμερα και θυμήθηκα πάλι  τη γιαγιά μου που έλεγε πως έπρεπε οπωσδήποτε να φτιάχνουμε κόλλυβα αυτή τη μέρα ( και το άλλο ψυχοσάββατο, της Πεντηκοστής)γιατί οι νεκροί μας περιμένουν και αν δεν τους θυμηθούμε φεύγουν παραπονεμένοι στον Άδη.Η εικόνα των ψυχών που αγάπησα να με κοιτούν με παράπονο εντυπώθηκε στη μνήμη μου (είχαν οι παλιοί,αγράμματοι άνθρωποι τρόπους υπέροχους,ποιητικούς να διδάσκουν) και από τότε κάθε ψυχοσάββατο  το θεωρώ μεγάλη παράλειψη να μην ετοιμάσω κόλλυβα για τους νεκρούς μου...Έχω μνήμες  από τις γυναίκες του χωριού που τα Ψυχοσάββατα τρέχαν στο νεκροταφείο με ένα πιατάκι σιτάρι στο χέρι.Καθάριζαν τους τάφους των δικών τους,άναβαν τα καντήλια-και όσων τάφων δεν είχαν κάποιον να τους περιποιηθεί-και κουβεντιάζοντας-πόνος μοιρασμένος μισός πόνος-περίμεναν τον ιερέα να ψάλει τρισάγιο.Και,φυσικά, τα κόλλυβα ήταν φτιαγμένα στο σπίτι,με κόπο, φόρο τιμής και μνήμης στους ανθρώπους που αγάπησαν.
Η συνταγή για τα κόλλυβα που φτιάχνω αλλάζει από εποχή σε εποχή ανάλογα με τα προιόντα που υπάρχουν στο εμπόριο(όταν είναι η εποχή του ροδιού δεν λείπει ποτέ από τα κόλλυβά μου)ή αυτά που έχω στο ντουλάπι μου.Πάντως φρόντίζω να μη λείπουν ποτέ οι ξηροί καρποί,αφού τους θεωρώ,μαζί με το σιτάρι, τη βάση των κολλύβων.
Βράζω το σιτάρι(αν είναι με το φλοιό του καλό είναι να το μουσκέψετε αποβραδίς) καλά και το στραγγίζω(μπορείτε να το ξεπλύνετε και με κρύο νερό) .


Κατόπιν τα απλώνω σε μια πετσέτα για να φύγει το νερό.Στην πετσέτα το αφήνω όσο περισσότερο μπορώ(όλο τα βράδυ αν πρόκειται να το ετοιμάσω το πρωί).
Λίγο πριν φύγω για την εκκλησία,ανακατεύω το σιτάρι με τα υπόλοιπα υλικά δηλαδή:σουσάμι καβουρδισμένο,καρύδια,αμύγδαλα( κανονικά άσπρα αφού συμβολίζουν τα "οστά τα γεγυμνωμένα"),φουντούκια-όλοι οι ξηροί καρποί χοντροκομμένοι-σταφίδες μαύρες και ξανθές,ξύσμα από λεμόνι ή πορτοκάλι(αν έχω ρόδι,ρίχνω από αυτό αντί για ξύσμα),λίγο μαιντανό(συμβολίζει τον "τόπον χλοερόν"),λίγη κανέλα και λίγες κουταλιές τριμμένη φρυγανιά(άλλες φορές ρίχνω τριμμένα μπισκότα).

Στη συνέχεια τα  βάζω σε μια πιατέλα και τα στρώνω καλά πατώντας τα με το κουτάλι.

Κατόπιν στο μύλο του καφέ(ηλεκτρικός) κάνω αλεύρι από μαλακά στραγάλια και τα απλώνω με το σουρωτήρι πάνω από τα κόλλυβα.Το στρώνω με ένα κομμάτι λαδόκολλας.                                                                                                                                                

Ύστερα ρίχνω με το σουρωτήρι ζάχαρη άχνη(για μισό κιλό σιτάρι βάζω λίγο λιγότερο από μισό κιλό ζάχαρη άχνη).Το στρώνω επίσης καλά με το κομμάτι της λαδόκολλας που είπα πιο πάνω.


Τέλος στολίζω με κουφετάκια,σταφίδες,ξηρούς καρπούς ή ότι άλλο θέλει η φαντασία της νοικοκυράς.

ΚΑΛΗ  ΑΝΑΣΤΑΣΗ...

6 σχόλια:

  1. το λατρευω το μπλογκ σου !!!οι εικονες που μου ερχονται στο μυαλο με τις αναρτησεις σου με πανε πισω στα παιδικα μου χρονια!χαιρομαι που υπαρχουν ακομη ανθρωποι που ακολουθουν αυτον τον τροπο ζωης!!ποτε ακριβως ειναι το επομενο ψυχοσαββατο??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. θα ηθελα να επικοινωνησουμε τηλ αν μπορεις να μου αφησεις με σχολιο το τηλ στο μπλογκ μου !!γι αυτο που με ρωτησες !!αν εχεις σταθερο ακομη καλυτερα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το Σάββατο πριν την Πεντηκοστή(για φέτος στις 2 Ιουνίου).Το τηλέφωνο το έστειλα με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καλησπερα!φανατικη αναγνωστρια σου,απο Κομοτηνη!θα ηθελα να πω κατι,αν μου επιτρεπεις για το σταρι.εμεις οταν βρασει το ξεπλενουμε με καυτο νερο,μεχρι να φυγει ολη η κολλα του,και το αφηνουμε να στεγνωσει στο σουρωτηρι.δεν χρειαζεται απλωμα ετσι.
    Τα φιλια μου
    Κατερινα απο Κομοτηνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή ιδέα...Θα τη δοκιμάσω γιατί με το στέγνωμα λερώνει αρκετά το τραπεζομάντηλο με κόλλα και δυσκολεύομαι να το καθαρίσω...Κι εγώ ρίχνω νερό,αλλά κρύο...Θα το δοκιμάσω την επόμενη φορά...Ευχαριστώ πολύ...πολλά φιλιά κι από εμένα...

      Διαγραφή
  5. και γω σημερα εκανα για πρωτη φορα για τους λογους που λες αλλα και για να κρατησουμε και τις παραδοσεις μας γιατι βλεπω την προηγουμενη (κι ομως!!!) γενια να πηγαινει με τα σοκολατακια στην εκκλησια τα τυλιχτα για τρισαγια.... ηθελα απλα να προσθεσω οτι καπου διαβασα σε ενα χριστιανικο ορθοδοξο βιβλιο συνταγων που εχω οτι τα υλικα πρεπει να ειναι 9 γιατι συμβολιζουν τα 9 ταγματα των αγγελων! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή