Καλώς ορίσατε

Τρίτη 29 Μαΐου 2012

Γεμιστά...λαχανικά...

Τι μουσακάς και..."πράσινα άλογα"...Ένα είναι το φαγητό που θυμίζει Ελλάδα το καλοκαίρι...κι αυτό είναι τα...γεμιστά...Υπέροχο,γεμάτο χρώμα και πολύ πολύ υγιεινό...Συνήθως φτιάχνω γεμιστά όταν μπει για τα καλά το καλοκαίρι και τα λαχανικά είναι υπαίθρου και όχι θερμοκηπίου ή όταν είναι έτοιμα τα δικά μας λαχανικά...Φέτος βιάστηκα...Με έπιασαν οι ¨λιγούρες"...Για τη γέμιση βάζω σε ενέργεια τη...φαντασία μου...Πάντως μετά από πολλές δοκιμές έχω καταλήξει σε δύο συνταγές...Η πρώτη προέρχεται από την πεθερά μου-έτσι τα προτιμάει ο άντρας μου -και προτείνει ρύζι,κρεμμύδι,σταφίδες,ντομάτα,λαχανικά,μαϊντανό και τυρί φέτα....Η δεύτερη προέρχεται από το χωριό μου και έχει μπόλικο τραχανά πλιγουρίσιο(στο χωριό μου γεμίζουν τα λαχανικά μόνο με τραχανά και μυρωδικά,εγώ όμως τα έχω συνδυάσει και προσαρμόσει στις δικές μας γεύσεις)και αυτόν-τον τελευταίο- θα παρουσιάσω πιο κάτω...Επειδή το ρύζι που χρησιμοποιώ είναι αναποφλοίωτο και χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να βράσει,το βράζω λίγο,πριν το χρησιμοποιήσω στην γέμιση.Η επιχείρηση...γεμιστά,λοιπόν,αρχίζει με μια...κατσαρόλα όπου βράζει νερό...
...και στην οποία ρίχνω ρύζι αναποφλοίωτο(το αφήνω να σιγοβράζει έως ότου πιεί όλο το νερό)...
...προχωρά με ώριμες ντοματούλες(όσο ώριμες μπορεί να είναι αυτή την εποχή...),τις οποίες πλένω καλά...
...και κατόπιν αδειάζω με ένα γερό κουταλάκι...
...κατόπιν ρίχνω στην άδεια ντομάτα(όπως και σε όλα τα παρακάτω λαχανικά)λίγο αλατάκι με μπαχαρικά...
...και όταν είναι όλες αραδιασμένες στο ταψί...
...χτυπάω στο multi τη γέμιση(πολλές φορές απλά την ψιλοκόβω με το χέρι)...
...και τη ρίχνω σε μια μεγάλη λεκάνη...
....κατόπιν έρχεται η σειρά από τις μελιτζάνες,που,αφού πλυθούν...
...και κοπεί το πάνω μέρος τους που θα χρησιμοποιηθεί σαν καπάκι...
...τις αδειάζω με προσοχή και με το ειδικό εργαλείο...
...και παίρνουν κι αυτές τη θέση τους στο ταψί,δίπλα στις φιλενάδες τους...
...τη δε γέμισή τους αφού την ψιλοκόψω ή την περάσω μια φορά από το multi...
...τη ρίχνω,με τη σειρά της, στην λεκάνη...
...οπότε έρχεται η σειρά των πιπεριών,πράσινες και κόκκινες(Φλωρίνης)που πλένονται...
...και αφού καθαριστεί το εσωτερικό τους αραδιάζονται στο ταψί...
...το ίδιο και τα κολοκυθάκια που περιμένουν υπομονετικά και πλυμένα τη σειρά τους...
...κόβονται στη μέση (δεν είναι απαραίτητο)και αδειάζονται προσεκτικά-όχι που δεν θα έβαζε το χέρι της η κόρη μου...
...και κατόπιν τοποθετούνται κοντά στην παρέα τους...
...ενώ η γέμισή τους ψιλοκόβεται...
...και μπαίνει κι αυτή στη λεκάνη...
...και τότε έρχεται η σειρά από τις πατάτες,πλυμένες και καθαρισμένες(διαλέξτε λίγο...στρουμπουλές πατάτες)...
....που κι αυτές αδειάζονται...
...αραδιάζονται...
...ψιλοκόβονται...
...και παίρνουν τη θέση τους στη λεκάνη...
...εν τω μεταξύ,το ρύζι έχει μισοψηθεί,έχει πιει το νερό και ,αφού κρυώσει λίγο...
...πέφτει στη λεκάνη...
...το ακολουθεί το κρεμμύδι-ψιλοκομμένο από την κόρη μου...
...στη λεκάνη κι αυτό...
...κατόπιν είναι η σειρά του ψιλοκομμένου μαϊντανού...
...και του δυόσμου...
...του τραχανά-πλιγουρίσιος τραχανάς,"γλυκός" όπως τον λένε στο χωριό μου...
...του λαδιού...
...του αλατιού και των μπαχαρικών...
...κι όταν όλα αυτά γίνουν,ακολουθεί ένα καλό ανακάτεμα και αφήνουμε το μείγμα ήσυχο για λίγο ώστε να φουσκώσει το πλιγούρι και να σφίξει η γέμιση...
... στο μεσοδιάστημα μπορούμε να ζεματίσουμε λίγα αμπελόφυλλα ώστε να γεμίσουμε τα κενά στο ταψί με φρέσκα ντολμαδάκια...
...κι όταν η γέμιση σφίξει λίγο αρχίζει η επιχείρηση..."γέμισμα"...που μπορείς να τη δεις...σοβαρά...
...ή σαν ...
...παιχνίδι...
...πάντως τελικά ολοκληρώνεται...τώρα το φαγητό είναι έτοιμο και τα κενά έχουν κλείσει με ντολμαδάκια και πατατούλες(σκοτωμός γίνεται γι αυτές τις πατατούλες...)...
...το αλατίζουμε...
 ...ρίχνουμε λίγο τοματοπελτέ και νεράκι...

 ...και στο τέλος λαδάκι...το βάζουμε στο φούρνο...
...στη μέση περίπου του ψησίματος γυρίζουμε τις πατάτες,τις μελιτζάνες και τα κολοκυθάκια και ρίχνουμε πάνω στα υπόλοιπα ζουμί με ένα κουτάλι...
...και όταν τελειώσει το νερό και μείνει το φαγητό μόνο με το λάδι του το αφήνουμε να κρυώσει λίγο ώστε να στέκεται και σερβίρουμε...Τέλεια συνοδεία με τα γεμιστά είναι φυσικά το τυρί φέτα και το φρέσκο ζυμωτό ψωμάκι...
ΚΑΛΗ  ΟΡΕΞΗ

36 σχόλια:

  1. Καλημέρα
    Με έκανες και ζήλεψα...γεμιστά! το αγαπημένο μου φαγητό. Εντός των ημερών θα τα φτιάξω...
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα,Ελένη...Δοκίμασε με πληγούρι...Θα με θυμηθείς...

      Διαγραφή
  2. Εισαι φοβερή μαστόρισσα στην κουζίνα :)
    Νιώθω ήδη την μυρωδιά τους να με διαπερνα!
    Πότε θα μου κάνεις το τραπέζι? :D
    Φαίνονται Πεντανόστημα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ...Λοιπόν αν μένουμε κοντά το κανονίζουμε άμεσα(Βόλος)...Αλλιώς σε περιμένω όποτε περάσεις από τα μέρη μας...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
  3. ΦΑΓΗΤΟ ΚΛΑΣΣΙΚΟ και σαφώς με τον πρώτο ρόλο μέσα στις δημιούργιες της κουζίνας μας κατά τη διάρκει του καλοκαιριού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν έχω λόγια!
    Νομίζω ότι θα προτιμούσα τη δεύτερη εκδοχή με το πληγούρι, γιατί εμείς που καταγόμαστε από την Κρήτη, χρησιμοποιούμε πληγούρι στα φαγητά μας, το λέμε χόντρο και τον τραχανά ξυνόχοντρο.

    καλή όρεξη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα κι εγώ κρητικιά είμαι κατά το ήμισυ...Και θυμάμαι τη γιαγια μου που φύλαγε τον ξινόχοντρο σε μεγάλα κομμάτια μέσα σε πάνινα σακουλάκια...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
  5. Όνειρο!!!! Θα φτιάξω αύριο κι εγώ... φιλιάάά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Υπέροχα φαίνονται τα γεμιστά σου! Στην οικογένειά μου, γεμίζουμε μόνο ντομάτες και πιπεριές! Και μόνο με ρύζι.. νομίζω είμαστε λίγο ξενέρωτοι!! Με το που γίνουν τα λαχανικά στον κήπο δοκιμάζω την δικιά σου εκδοχή!! Φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστεύω πως δεν θα το μετανιώσεις...Είναι συνταγή παλιά και δοκιμασμένη...Πολλά φιλιά,taelia...

      Διαγραφή
  7. Καλό Καλοκαίρι Όστρια με τέτοιο νόστιμο καλοκαιρινό φαγητό!! Εγω το φτιάχνω με ντομάτες, πιπεριές και ρύζι. Σήμερα έμαθα κι άλλους τρόπους που δεν γνώριζα. Να είσαι καλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελπίζω να σας αρέσει,Evie...Να μου πεις εντυπώσεις όταν το δοκιμάσεις...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
  8. Μαρία μου τέλεια τα έκανες, μου αρέσει και μένα πολύ να βάζω πολλά λαχανικά τα περισσότερα απο το κήπο που έχει ο πατέρας μου. Φυσικά δε λείπουν τα άφθονα μυρωδικά(δυόσμος, μαιντανός). Με το γλυκό τραχανά μου αρέσουν πάρα πολύ, αλλά δυστυχώς δε τα τρώει ο σύζυγος!Και με ρυζάκι μια χαρά είναι!!!
    Φιλιά πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι από εμένα φιλιά,Ελένη μου...Μόλις σε επισκέφτηκα και σημείωσα τις πατάτες σου με την μπύρα...Καλό απόγευμα εύχομαι...

      Διαγραφή
  9. Αγαπημένο καλοκαιρινό φαγητό! Μοιάζει πολύ η συνατγή μας. Κι εμείς εδώ χρησιμοποιούμε χόντρο (στάρι) στα γεμιστά πολλές φορές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,Βαγγελιώ...Μου αρέσουν πολύ και με χόντρο...Στον κάμπο δεν τον χρησιμοποιούν παρά με τη μορφή του τραχανά...Όμως-όπως έλεγα και νωρίτερα-η γιαγιά μου χρησιμοποιούσε ξινόχοντρο που πάντα φύλαγε σε μεγάλα κομμάτια...Και οι γεμιστές πατάτες είναι μνήμες από τη γιαγιά μου στην Κρήτη(ήταν το αγαπημένο μου)όπως και οι κολοκυθοκορφάδες...Σε φιλώ και σε καληνυχτίζω...

      Διαγραφή
  10. Kali mou Ostria kalispera kai kalos se vrika!!! simera ematha kai alli sintagi gia ta gemista se efxaristo poli!!!! tha xaro na ta leme kai apo to spitaki mou!!!! filakia polla!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς όρισες...Σπεύδω να σε επισκεφτώ...Χαίρομαι που βρίσκω μια καινουργια φίλη...

      Διαγραφή
  11. Χθες τα έφαγα...από την μαμά μαγειρεμένα!!!! Καλησπέρα Όστρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με τις μαμάδες δεν τα βάζω...Είμαι σίγουρη πως ήταν τα νοστιμότερα...Πολλά φιλιά,mia...

      Διαγραφή
  12. Αχ,μοσχοβολάνε! Ποιος δεν αγαπάει αυτό το καλοκαιρινο φαγάκι;
    Να σου πω για τη συνταγη ότι κι εγω ριχνω λίγο γλυκο τραχανά μέσα,αλλά λίγο ίσα να κρατάει τη γεμιση και να μην τους μυρίσει κι αρχίσουν τις γκρίνιες.Αφου και σκέτο τον τρώνε και στην τεμπελοτυρόπιτα που τον βαζω, στα γεμιστα τους μυρίζει.
    Ανυπομονω πάντως να δοκιμάσω τις γεμιστες πατατούλες που δεν έχω φτιάξει ποτέ!
    Ευχαριστούμε για τη συνταγη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έξυπνο το βρίσκω...Κι εγώ κάνω ανάλογες...παρατυπίες...Καλά να πάθουν Κακό πράγμα το πείσμα...Πολλά φιλιά ,Νίκη...

      Διαγραφή
  13. ΜΑΡΑΚΙ ΜΟΥ ΔΕΝ ΧΟΡΤΑΙΝΩ ΝΑ ΒΛΕΠΩ ΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΟΥ ΒΗΜΑ ΒΗΜΑ!!!ΑΛΛΑ ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΑΠΌΛΑ ΖΗΛΕΥΩ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΤΕΤΟΙΑ ΒΟΗΘΟ!!!ΦΙΛΑΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟΦΑΓΩΤΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε,Νένα μου,κι εγώ και η βοηθός μου...Καλημέρα ευχόμαστε...

      Διαγραφή
  14. Περασα να σου πώ ενα ευχαριστώ για την επισκεψή σου...και πεφτω επανω στο αγαπημενο μου φαγητό...αυριο εχω στο προγραμα να φιαχτεί απλως εγώ βαζω περισότερα φύλλα γιατί τους αρέσουν περισσότερο..και όλα τα αλλα που βαζεις μονο που δεν βαζω τραχανά...θα το δοκιμασω....συγνωμη που άργησα να σου πώ για την ερώτηση που μου έκανες στο μλποκ μου...δεν ξέρω κανενα μπλοκ να έχει οδηγίες για τέτοια πραγματα...ο δικός μου όλα τα κανει ερασιτεχνικά...αν πιανουνε λιγο τα χερια σου...και αν σε βοηθανε και οι φωτογραφίες ...αν θελεις..δες και τα προηγουμενα ίσως σε βοηθήσουν περισσότερο... λοιπόν ..ξεκιναμε με το να βρούμε στο ιντερνέτ..ενα σπίτι πραγματικό που να μας αρέσει..μετα σκεφτόμστε πόσο επί ποσο θελουμε να το κανουμε...σχεδιαζουμε σε ενα χαρτί η χαρτόνι...και ολο μεταφέρεται στο ξύλο που κόβεται με πριόνι στα μετρα που θέλουμε..πριν να κολήσουμε τους τοίχους κοβουμε παραθυρα ..πόρτες και ότι αλλο θέλει κοψιμο...κολαμε τους τοιχους κι απο εκεί και περα δουλευει και η φαντασία γιατί πολλες φορές αλαζουμε το σχέδιο και κανουμε τιε δικές μας παρεμβάσεις..κλιμακα δεν ξερουμε απλώς δουλευουμε με το ματι που λένε....μακαρι να σε βοηθησα λιγο..... φιλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ,Σμαραγδένια,για τις οδηγίες...Ναι,μας έβαλες σε καλό δρόμο...Εγώ δεν έχω μεγάλη ευχαίρια στις κατασκευές,όμως ο άντρας μου σίγουρα θα καταφέρει τα δύσκολα...Κι εμείς μετά θα το διακοσμήσουμε...Σε ευχαριστώ πολύ και πάλι...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
  15. χαίρομαι που θα τα λέμε και από το μπλογκ σου...
    χαίρομαι που ήρθες και έγινες φίλος στο δικό μου μπλογκ...

    Η ανάρτησή αυτή είναι το λιγότερο.. πεντανόστιμη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς όρισες...Τιμή μου να συνομιλώ με έναν άνθρωπο που αγαπά τόσο τα παιδιά και τη μουσική...Καλό απόγευμα...

      Διαγραφή
  16. Μου άνοιξες την όρεξη! Τα γεμιστά είναι ένα από τ`αγαπημένα μου φαγητά.... και η εκδοχή αυτή με το πλιγούρι πρέπει να είναι πολύ νόστιμη! Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΗΡΘΑ ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΕΣΠΑΣΑΝ ΤΗΝ ΜΥΤΗ ΤΑ ΓΕΜΙΣΤΑ ΣΟΥ!!!!!!
    ΕΓΩ ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΙΣ ΠΙΠΕΡΙΕΣ!!!!ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΟΤΙ ΒΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΤΑΤΑ ΜΕΣΑ! ΚΑΛΟ Ε;
    ΠΟΛΛΑ ΦΙΛΙΑ!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί ο καθένας...Αυτή η δυνατότητα δημιουργίας είναι που με τρελαίνει σε αυτό το φαγητό...Καλό βράδυ,Έφη...

      Διαγραφή
  18. Μούρλια φαγητό τα γεμιστά!!!!! Έχουμε την ίδια συνταγή με τη διαφορά πως βάζω μόνο την ψύχα της τομάτας. Καλημερούδια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή