Καλώς ορίσατε

Δευτέρα 28 Μαΐου 2012

Καλημέρα και σήμερα...


 
Βροχερό το Σαβατοκύριακο που πέρασε...Όμως ο Θεός έστειλε άλλα για να σταθμίσει τη δύσκολη ψυχολογική-λόγω του καιρού- κατάσταση...Όπως κάθε χρόνο σχεδόν, έτσι και φέτος βρέθηκα,το Σάββατο το βράδυ,για τον κατανυκτικό εσπερινό, στο ορεινό χωριό της Όθρυος,τη Βρύναινα...Σε ένα μικρό εκκλησάκι,κατανυκτικό,αγιογραφημένο με εικόνες από τη ζωή του Αγίου στο όνομα του οποίου τιμάται,του Αγίου Ιωάννου του Ρώσου...Φιλόξενοι οι οικοδεσπότες,άνθρωποι του Θεού-ας εύχονται και για εμάς τους ανάξιους-ευλαβούνται πολύ τον Άγιο,γιατί όποτε τον επικαλούνται πάντα ανταποκρίνεται-όπως ειπώθηκε στην ομιλία του τέλους...Και είναι πραγματικά θαυματουργός αφού πλήθη πιστών συρρέουν όλο το χρόνο στο Προκόπι Ευβοίας,όπου φυλάσσεται το σκήνωμά του...Όλα ήταν απερίγραπτα...Η άγρια ομορφιά του τοπίου,με την ομίχλη να έχει τυλίξει ασφυκτικά το βουνό και τη βροχή να δέρνει με μένος το εκκλησάκι...Κι όμως όλοι έμειναν εκεί,μέχρι το τέλος,την αρτοκλασία και το φιλόξενο κέρασμα από τους οικοδεσπότες...
Εκείνο όμως που περισσότερο από όλα γλύκανε την καρδιά μου ήταν η αίσθηση ότι,παρόλο που κάποιους ανθρώπους είχα πολύ καιρό να τους δω,τους ένιωθα κοντινούς μου,με ανοιχτά τα μάτια και τα αυτιά να ακούσουν ο ένας τον άλλον και την καρδιά να παρηγορήσουν,να συγχαρούν,να επικοινωνήσουν...Νομίζω πως αυτό είναι ίδιον κυρίως των ελλήνων και από αυτούς κυρίως των χριστιανών...Είναι μέρος της παράδοσής μας,της κουλτούρας μας-που προσωπικά δεν την αλλάζω με τίποτα...Και υπογράφω το παρακάτω κείμενο που διάβασα χθες το πρωί-ο Θεός τίποτα δεν αφήνει αναπάντητο-από την εφημερίδα "Εκκλησιαστική παρέμβαση"του Ν.Ι. με τον τίτλο "Παπαδιαμάντης και Φρόυντ"...Αξίζει τον κόπο να το διαβάσετε...
"Σίγουρα,μεταξύ Παπαδιαμάντη και Φρόϋντ δεν υπάρχει κάποια σχέση ιδιαίτερη,αν και ήταν σχεδόν σύγχρονοι.Ο Παπαδιαμάντης έζησε μεταξύ 1851-1911 και ο Φρόϋντ μεταξύ 1856-1939.Ο Παπαδιαμάντης είναι ένας διηγηματογράφος και ηθογράφος που παρουσίαζε τους ανθρώπους της παραδόσεως και ο Φρόϋντ ήταν ένας αυστριακός νευρολόγος,θεμελιωτής της ψυχανάλυσης,ο οποίος παρουσίασε τις εσωτερικές συγκρούσεις των ανθρώπων,αλλά και τον ρόλο του ασυνειδήτου και της απώθησης,"στην έκφραση των ψυχικών διαταραχών".Ο Παπαδιαμάντης ομοίαζε με τον Ντοστογιέφσκι, ο οποίος έκανε κριτική στην δυτική Ψυχολογία.Ο Γιάννης Τσαρούχης,γνωστός ζωγράφος,ο οποίος θήτευσε και στον Φώτη Κόντογλου θα πει για τον Παπαδιαμάντη:"Με δυο-τρία θρησκόληπτα και αγράμματα γραΐδια του νησιού του αχρήστευσε τον Φρόϋντ"(Ελευθεροτυπία 21-1-2011) 

Ο άνθρωπος του Φρόϋντ ασχολείται με τον εαυτό του,τα αισθήματα,τα βιώματα του υποσυνειδήτου,τα οποία προσπαθεί να τιθασεύσει μόνος του,χωρίς ουσιαστική βοήθεια από ανθρώπους και τον Θεό,ασχολείται με τα θηρία που βρίσκονται στο σπήλαιο του υποσυνειδήτου, όπως ισχυριζόταν.Πρώτα χρειάζεται να τα ανακαλύψει και στην συνέχεια να τα δαμάσει.Αυτό είναι δυσχερές έργο και τις περισσότερες φορες ο άνθρωπος πέφτει στην απόγνωση και την απελπισία.Αισθάνεται ως ένας ταυρομάχος μέσα σε μια αρένα,προκαλούμενος και κυνηγούμενος από ταύρους,ενώ ο κόσμος κάθεται στα θεωρία και παρακολουθεί,χωρίς να μπορεί να προσφέρει βοήθεια.
Ο άνθρωπος του Παπαδιαμάντη είναι επηρεασμένος από τις ησυχαστικές και νηπτικές παραδόσεις του τόπου του,έχει μεγαλώσει στην λατρεία της εκκλησίας και τους αγίους της,έχει ένα βαθύ κοινωνικό και πνευματικό υποσυνείδητο,αντλεί δυνάμεις από αυτό.
 Δηλαδή,είναι άνθρωπος που δεν έχει απλώς ατομικό υποσυνείδητο,αλλά αρρωστημένες τις ψυχικές ενέργειες,και έχει χάσει την σχέση με τον Θεό και τους ανθρώπους.Και όταν έχει πρόβλημα,ακόμη και ψυχολογικό,καταφεύγει στα μυστήρια της Εκκλησίας,στην λατρεία της,στις αγρυπνίες στα εξωκκλήσια για να ψάλλει το "πεποικιλμένη",για να τραγουδήσει "τα τραγούδια του Θεού" ή στην χειρότερη περίπτωση θα καταλήξει στους χώρους που συναντά άλλους ανθρώπους για να ικανοποιήσει τον εσωτερικό του καημό.
Ουσιαστικά πρόκειται για δύο τύπους και δύο παραδόσεις.Ο ένας είναι ο αγγλοσαξωνικός τύπος ανθρώπου που εκφράζει τη δυτική παράδοση και ο άλλος τύπος είναι ο ρωμέικος τύπος ανθρώπου που εκφράζει την ανατολική παράδοση.Όλα τα επιτεύγματα της σύγχρονης ψυχολογίας, ψυχανάλυσης και ψυχοθεραπείας προέρχονται από τη δυτική παράδοση,η οποία έχει υπ' όψη της έναν ατομιστή και φίλαυτον άνθρωπο,που είναι κλεισμένος στον εαυτό του,ενώ στον τόπο μας υπάρχει μια "αυτόχθονη Ψυχολογία",που έχει σχέση με τον Θεό,την λατρεία,τους αγίους,την λεγόμενη ¨κοινωνική ψυχή",το λεγόμενο "κοινωνικό υποσυνείδητο". ....."
Και το άρθρο τελειώνει έτσι:"...Διαβάστε,λοιπόν Παπαδιαμάντη για να θεραπευθήτε.Ο Οδυσσέας Ελύτης είπε:"Όπου και να σας βρίσκει το κακό,αδελφοί,όπου και να θολώσει ο νους σας, μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη."
(Δεν είμαι ενάντια στην ψυχολογία και την ψυχιατρική-για να μην παρεξηγηθώ...Πιστεύω πως μπορούν να βοηθήσουν τον άρρωστο ψυχικά άνθρωπο...Το πρόβλημα που βλέπω είναι μόνο όταν η ψυχολογία μπαίνει στα λημέρια του πνεύματος,προσπαθεί να ακυρώσει την πνευματικότητα του ανθρώπου...Όπως και το αντίθετο,όταν δηλαδή ο πνευματικός-εξαιρούνται οι πνευματικοί που είναι ταυτόχρονα και ψυχολόγοι και που -ευτυχώς- είναι σήμερα αρκετοί- μπαίνει στα λημέρια της ψυχής και μάλιστα της άρρωστης ψυχής...Αλλά αυτό είναι άλλη συζήτηση,όχι της παρούσης...)Σήμερα ήθελα να καταθέσω μόνο τη βεβαιότητά μου ότι στην παράδοσή μας υπάρχει-ζωντανή ακόμη-η επιθυμία της κοινωνίας με τον συνάνθρωπο...Μπορεί να έχει ατονήσει αρκετά,δεν έχει σβήσει όμως κι αυτό είναι φανερό,ευτυχώς, κάποιες φορές...

Παρασκευή 25 Μαΐου 2012

Καλημέρα και σήμερα...

Με βαριά καρδιά ξεκίνησε η σημερινή μέρα...Όχι ότι είναι κάτι περίεργο,ειδικά τον τελευταίο καιρό...Απλώς κάθε φορά απογοητεύομαι όταν διαπιστώνω πόσα πάθη κρύβουμε εμείς οι άνθρωποι στην καρδιά μας...Πόση σκληρότητα,εγωκεντρισμό, ανυπομονησία,τεμπελιά,έλλειψη κατανόησης,τάση για το ψέμα,ανανδρεία...Και πόσο δύσκολο είναι να τα νικήσουμε...Τι αγώνας διαρκής χρειάζεται για να αποκτήσουμε ενσυναίσθηση,να καθίσουμε δηλαδή να ακούσουμε τους άλλους,να βάλουμε τους εαυτούς μας στη θέση τους...Και μιλάω- πρωτίστως-για τον εαυτό μου...Το χειρότερο είναι πως λείπει -ή τουλάχιστον δεν έχει καλλιεργηθεί- και η αγάπη... Γιατί με την αγάπη τα πάθη ξεριζώνονται ενώ χωρίς αυτή θεριεύουν...Ακόμη και οι αρετές χωρίς την αγάπη διαστρέφονται-το παρακάτω κειμενάκι-τόσο αληθινό-το βρήκα έτσι,χωρίς να αναγράφεται ο συντάκτης του(ας με συγχωρήσει όποιος το έγραψε)...
Η δύναμη χωρίς την αγάπη σε κάνει επιθετικό.
Η τιμή χωρίς την αγάπη σε κάνει ψηλομύτη.
Το καθήκον χωρίς την αγάπη σε κάνει κακόκεφο.
Η ευθύνη χωρίς την αγάπη σε κάνει αδίστακτο.
Η δικαιοσύνη χωρίς την αγάπη σε κάνει σκληρό.
Η αλήθεια χωρίς την αγάπη σε κάνει κριτικό.
Η ανατροφή χωρίς την αγάπη σε κάνει ατίθασο.
Η εξυπνάδα χωρίς την αγάπη σε κάνει πονηρό.
Η ευγένεια χωρίς την αγάπη σε κάνει υποκριτή.
Η τάξη χωρίς την αγάπη σε κάνει σχολαστικό.
Η γνώση χωρίς την αγάπη σε κάνει τυραννικό.
Η περιουσία χωρίς την αγάπη σε κάνει τσιγκούνη.
Η πίστη χωρίς την αγάπη σε κάνει φανατικό.
Δεν ξέρω γιατί τέτοια αθυμία σήμερα...Ίσως επειδή μεγάλωσα και δεν πιστεύω πια τόσο σε θαύματα,όπως όταν ήμουν παιδί, όταν όλα ήταν πιθανά...Δεν περιμένω θεαματικές αλλαγές όπως οι καθαρές ψυχές που όλα τα ελπίζουν...Αδύναμος ο άνθρωπος και μόνο στο έλεος του Θεού μπορεί να προσβλέπει..Τέλος πάντων...Δεν θέλω να σας μαυρίσω τη μέρα,γι αυτό βάζω τις φωτογραφίες από τη φύση,που είναι αληθινή ακόμη κι όταν είναι άσχημη...Και σας εύχομαι...ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ...

Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

"Συντηρητικός" και "αριστερός" λιτός βίος...

Το διάβασα προχθές...Το βρήκα σε μια εφημερίδα που εκδίδει ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και μου άρεσε πολύ...Αξίζει τον κόπο να το διαβάσετε...

"Οι απόψεις που διαβάσαμε σ' ένα "συντηρητικό" άρθρο,αλλά και κάποιες παράλληλες με αυτές που συναντήσαμε σε μια "αριστερή" συνέντευξη,μας δίνουν την αφορμή να μιλήσουμε για ορισμένα από τα βασικά στοιχεία της αγνοημένης λαϊκής μας παραδόσεως,που είναι εμποτισμένη από το ζωογόνο "ύδωρ του Πνεύματος", της αποστολικής και πατερικής διδασκαλίας.
Ούτε το "συντηρητικό" άρθρο,ούτε η "αριστερή" συνέντευξη είχαν άμεσες αναφορές στην ελληνορθόδοξη παράδοσή μας,ούτε επίσης έδειχναν να έχουν έστω και κάποιους αμυδρούς θεολογικούς επηρεασμούς.Απλώς διατύπωναν μερικά αυτονόητα πράγματα,τα οποία μέσα στην κρίση που διερχόμαστε πιστεύουμε ότι είναι πλήρως αποδεκτά,ενώ πριν από δύο ή τρία χρόνια ήταν όχι μόνο δυσπαράδεκτα,αλλά χαρακτηρίζονταν και "αντιδραστικά".Έτσι είδαμε διατυπωμένα στοιχεία του "ζωτικού πυρήνα" της παραδόσεώς μας,του τρόπου ζωής που μας παρέδωσαν οι παλαιότερες γενιές,τα οποία όμως οι περισσότεροι από τους σύγχρονους Έλληνες δεν θελήσαμε στην πράξη να παραλάβουμε,κι αυτό είναι μια από τις αιτίες που μας οδήγησαν στην κρίση.
Το άρθρο είναι του καθηγητή Ν.Μαραντζίδη και έχει τίτλο "Οι ξεχασμένες αξίες του ελληνικού συντηρητισμού"(Καθημερινή,18.3.2012),και η συνέντευξη είναι της συγγραφέως Μάρως Δούκα(στον δημοσιογράφο Γ.Ν.Μπασκόζο) και τιτλοφορείται:"Η Αριστερά πρέπει να εφευρεθεί ξανά"(Το Βήμα,18.3.2012).Κοινό στοιχείο των δύο κειμένων είναι η κατάφαση στον μετρημένο,λιτό βίο,που συνοδεύει την παραδοχή ότι η ευημερία των τελευταίων δύο ή τριών δεκαετιών ήταν πλασματική.Όλα τα άλλα είναι μάλλον διαφορετικά.Διαφορετική η θεμελίωση της λιτότητας στην καθημερινή ζωή και διαφορετικές οι προοπτικές του ατομικού και κοινού μας βίου.Αξίζει να δούμε κάποιες βασικές θέσεις τους.
Ο κ.Μαραντζίδης γράφει:"Οι γονείς μας,είτε ήταν υπάλληλοι,είτε επαγγελματίες και επιχειρηματίες,είτε αγρότες,ήταν συνήθως άνθρωποι μετρημένοι.Ζούσαν λιτά,απεχθάνονταν τα δάνεια και τα δανεικά και προγραμμάτιζαν προσεκτικά τη ζωή τους,χωρίς σπατάλες.Έχοντας εμπειρίες πολέμων και οικονομικών καταστροφών,αντιμετώπιζαν το μέλλον με συστολή και συγκρατημένη απαισιοδοξία.Ήταν, με άλλα λόγια,συντηρητικοί άνθρωποι".Στη συνέχεια αναφέρεται στο πως αυτός ο "συντηρητισμός" είχε θεμελιώσει τον εθνικό μας βίο σε ανάλογες αξίες.Γράφει:"Αυτός ο συντηρητισμός είχε αναγορεύσει σε θεμέλια της κοινωνικής οργάνωσης συμπεριφορές όπως η εργατικότητα,η αποταμίευση,η πειθαρχία,ο σεβασμός στους νόμους,η εγκράτεια.Ιδιαίτερα η ελληνική εκπαίδευση ήταν γεμάτη από τέτοιες αξίες,που σήμερα τις θεωρούμε παλιομοδίτικες και συχνά αντιδραστικές".
Με αυτά που γράφει δεν θέλει να ωραιοποιήσει το "συντηρητικό" παρελθόν,ξεχνώντας τις στρεβλώσεις του,γι αυτό σημειώνει:"Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι οι παραπάνω αξίες έπαιρναν συχνά στην πράξη μορφή καρικατούρας.Ο σεβασμός στους κανόνες γινόταν άκριτη πειθαρχία,η αποδοχή των ιεραρχιών υποτέλεια στους ισχυρούς,η ηθική μετατρεπόταν σε υποκρισία,η αποταμίευση σε μιζέρια,οι οικογενειακοί δεσμοί καταντούσαν νεποτισμός,η αγάπη για την πατρίδα εθνικισμός,η αίσθηση του να έχει κανείς ρίζες κλειστοφοβικός επαρχιωτισμός"
Είναι γεγονός ότι αυτές οι  στρεβλώσεις οδήγησαν στις διαλυτικές ακρότητες που ταλαιπώρησαν την ελληνική κοινωνία,κυρίως από τη δεκαετία του 70 και μετά,και αποσάθρωσαν ζωτικά τμήματά της. Μια αιτία αυτής της αποσάθρωσης ήταν ότι όλες οι παραδοσιακές αξίες,που συνοψίζονταν στην μετρημένη,λιτή ζωή,δεν ήταν προσωπική επιλογή της πλειονότητας των "συντηρητικών" Ελλήνων. Επιβάλλονταν σ' αυτούς από την ανάγκη ή από την κρατούσα ανελαστική νοοτροπία,χωρίς να αφομοιώνονται δημιουργικά.
Ο επιβαλλόμενος σεβασμός,η λιτότητα και η πειθαρχία άφησαν κενά, που έπρεπε να γεμίσουν από ένα υψηλότερο νόημα ζωής,από ένα ζωογόνο πνεύμα ασκητικής ελευθερίας,το οποίο(πρέπει να παραδεχθούμε)υπάρχει διαρκώς ενεργό μόνο μέσα στη ζωή της Εκκλησίας.Όμως ο νεοελληνικός συντηρητισμός δεν ήταν πάντα (ή για όλους)οργανικά συνδεδεμένος με την ορθόδοξη Χριστιανική πίστη και τη φιλοκαλική της άσκηση.Δέχθηκε,όπως όλος ο εθνικός μας βίος,ξένες επιρροές,που τον αποξένωσαν εν πολλοίς από τη ζωή της παράδοσής μας.Οπότε η λιτή ζωή δεν ήταν,για τους πολλούς,συνειδητή προσωπική επιλογή.Ήταν υπόθεση ανάγκης.
Στην "αριστερή" Μάρω Δούκα,όμως,η λιτότητα φαίνεται ότι δεν είναι έξωθεν επιβαλλόμενη.Δεν είναι "τέκνο της ανάγκης",για να παραφράσουμε τον ποιητή,και η ίδια δεν είναι "ώριμο τέκνο της οργής".Δεν την ωρίμασε η οργή της για τον λιτό της βίο.Ο βίος αυτός είναι προσωπική της επιλογή ή μάλλον,όπως λέει η ίδια,είναι ιδίωμα του χαρακτήρα της.Γι' αυτό,όταν ο δημοσιογράφος διατύπωσε την παρατήρηση:" Από τα πεζογραφήματά σας φαίνεται ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν σας άγγιξε ο κόσμος της ψευδαίσθησης και της ευημερίας του 2004"η κ.Δούκα είπε:"Έτσι ή αλλιώς ήταν μια ευημερία πλασματική.Αλλά πέρα από αυτό,εγώ ως άνθρωπος ποτέ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη να ζήσω με πολλά,να έχω περισσότερα από δύο ζευγάρια παπούτσια ή ένα παλτό.Αυτός είναι ο χαρακτήρας μου,να ζω λιτά και να μην επηρεάζομαι από τον πλούτο.Πολλές φορές πηγαίνω σε σπίτια πλούσιων φίλων και τα καμαρώνω σαν να είναι δικά μου,δεν ζηλεύω.Αυτό το οφείλω κυρίως στο χαρακτήρα μου.Δεν ήμουν ποτέ το παιδί της φτωχής οικογένειας που φιλοδόξησε να ανέβει κοινωνικά. Την όποια επιβεβαίωσή μου την κέρδισα μέσα από το γράψιμο."
Μέσα στα πλαίσια της δικής της ζωής αισθάνεται ικανοποίηση από το αναγκαίο και δεν ζητά το περιττό,το οποίο όταν το συναντά μπορεί να το "καμαρώνει", αλλά δεν το ζηλεύει.Αυτό συνδέεται με τη γενικότερη συγκρότησή της,που φαίνεται και σε άλλες τοποθετήσεις της.Σ' ένα σημείο της συνέντευξής της λέει:"Επειδή σαν άνθρωπος έχω τη ματιά μου μετωπικά στο παρόν,προσπαθώ και ως συγγραφέας να ανακαλύψω τις βαθύτερες πτυχές του".Δεν θέλει να μένει στην επιφάνεια  των πραγμάτων.Ψάχνει τις "βαθύτερες πτυχές" του παρόντος.Αυτό την βοηθάει να σέβεται κοινωνικά ή πολιτικά σχήματα,χωρίς να δεσμεύεται από αυτά,να ελπίζει και να φοβάται κρατώντας την κυριαρχία του εαυτού της.Ερμηνεύοντας μια φράση λατίνου ιστορικού,στην οποία βρίσκει μια προσέγγιση της επιθυμητής σε όλους ελευθερίας,σημειώνει:"Να ελπίζουμε,αλλά να μη γινόμαστε δέσμιοι της ελπίδας μας.Να φοβόμαστε αλλά να μην υποκύπτουμε στους φόβους μας.Να είμαστε ενταγμένοι σε ένα κόμμα αλλά να μην τυφλωνόμαστε..."
Πολλοί όμως φαίνεται ότι τυφλώθηκαν.Γι αυτό,όπως γράφει ο κ.Μαραντζίδης,σύντομα όλα άλλαξαν, σε σχέση με την παλιά συντηρητική νοοτροπία.Οι ελπίδες του εύκολου πλουτισμού, η τύφλωση από ανεδαφικές πολιτικές εξαγγελίες,η κώφευση στους ισχνόφωνους προφήτες των επερχομένων δεινών(που τώρα ζούμε),έφερε την αλλαγή της νοοτροπίας.Έτσι,"τη θέση της αποταμίευσης πήρε ο αχαλίνωτος καταναλωτισμός και ο υπερδανεισμός.Τη θέση πως ο πλούτος δεν φέρνει την ευτυχία διαδέχθηκε η ακόρεστη δίψα για πλούσια ζωή και πολυτελή διαβίωση.Χάρη στα νέα ήθη,η καριέρα έπρεπε να οδηγεί στον γρήγορο πλουτισμό.Μέσα σε όλα αυτά,η αφοσίωση στην ιεραρχία αντικαταστάθηκε από την αντίληψη πως η αναίδεια και η αγένεια απελευθερώνουν.Ενώ η πίστη για την αξία της τήρησης των νόμων κλονίστηκε από την αίσθηση της ατιμωρησίας..."
Και τώρα "που κατρακυλήσαμε πιο βαθιά στου κακού την σκάλα",πρέπει να ακούσουμε "της αγάπης τον Θεό" και να "γδυθούμε της αμαρτίας το ντύμα",προσλαμβάνοντας το ήθος και τη ζωή της Εκκλησίας Του,που μπορεί να μας δώσει "τα φτερά τα πρωτινά μας τα μεγάλα".
Η διαρκής εργασία,σωματική και πνευματική,η ολιγάρκεια και η αποδέσμευση από τα μη αναγκαία υλικά πράγματα,με στροφή του νου σε "άλλες σφαίρες υπάρξεως",όχι απαραίτητα μόνο για την αντιμετώπιση της σύγχρονης πολυμέτωπης κρίσης,αλλά κυρίως για την ευσταθή πορεία μας στον κατά Χριστόν ανωφερή βίο,είναι βασικά στοιχεία της λαϊκής ελληνορθόδοξης παραδόσεώς μας,που αντλούνται ως μηνύματα μέσα από την Αγία Γραφή και τους αγίους Πατέρες.
Αυτές οι παραδοσιακές αρχές,που προϋποθέτουν ότι η αναφορά όλης της ζωής μας είναι θεολογική, ότι δηλαδή κέντρο μας είναι ο Χριστός,μπορούν να μας δώσουν(και πάλι) τη δυνατότητα σε όλα τα ενδοκοσμικά μας συστήματα να είμαστε ταυτόχρονα ολιγαρκείς και αποδοτικά δραστήριοι."

Πρωτ.π.Θωμά Βαμβίνη(Επίκαιροι σχολιασμοί-Εκκλησιαστική Παρέμβαση)

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Καλημέρα και σήμερα...

 Με το καλοκαίρι λίγο πιο κοντά...Η κληματαριά πύκνωσε και γέμισε με μικρά τσαμπιά σταφυλιών...
...τα μαρούλια(ο άντρας μου φυτεύει όπου βρει άδειο χώρο)άρχισαν να ξεσταχιάζουν από τη ζέστη...
...το ίδιο και ο άνηθος και τα παζιά(τελευταία δείγματα του χειμώνα)που όμως αν τα κόψετε κοντά στη ρίζα και τα ποτίζετε δίνουν τα φύλλα τους πλουσιοπάροχα όλο το καλοκαίρι...
 ...τα βλίτα(μια ποικιλία που ο πατέρας μου έχει φέρει από την Κρήτη)ξεπρόβαλαν για τα καλά...
...ενώ φυτέψαμε ήδη τις πρώτες μελιτζανιές(τις φυτεύουμε σε δόσεις ώστε να μην πάρουμε όλη τη σοδειά μαζί)...
 ...τις πρώτες ξυλαγγουριές(τα ξυλάγγουρα είναι αγγούρια άνυδρα, σκληρότερα από τα συνηθισμένα και τα έφερε ο πατέρας μου από την Κρήτη επίσης)
 ...τις πρώτες πιπερίτσες...
...και,φυσικά,τις πρώτες ντοματιές...
...ο βασιλικός μοσχομύρισε...
...η αχλαδιά έδεσε τους καρπούς που έχουν κιόλας μεγαλώσει για τα καλά...
 ...το ίδιο και η καρυδιά(είναι η εποχή-αν δεν έχει περάσει κιόλας- για καρυδάκι γλυκό του κουταλιού)...
...τα μούρα γλυκά σα μέλι...
 ...και τα άλογα τα έπιασε η ζέστη αφού πολύ συχνά ξεκουράζονται στη σκιά...
 ...η δε γατούλα μας,η Ζήνα, γέννησε ένα μόνο γατάκι που το έχει συνέχεια στην αγκαλιά της(άσχετο,αλλά τρυφερό...)
...όλα συνηγορούν ότι το καλοκαίρι ήρθε...Ο καιρός μας τα χαλάει λίγο αλλά δεν του δίνω σημασία...Και μια που ο λόγος ήρθε στον καιρό και τις γάτες ακούστε πως βοηθούσε η γάτα τον λαϊκό μετεωρολόγο να προβλέψει τον καιρό...
*Όταν χώνεται στα στρώματα ή κάθεται μέσα στη ζεστή στάχτη του τζακιού,θα χιονίσει.
*Όταν γλύφεται στραμμένη προς τον ήλιο ή όταν ροχαλίζει,θα βρέξει.
*Όταν γλύφεται στραμμένη προς το Νότο,ο καιρός θα βελτιωθεί.
*Αλλού λένε:Όταν γλείφεται,θα έρθει βροχή ή άνεμος από εκεί όπου στρέφεται.
*Όταν νιαουρίζει προς την Ανατολή ο καιρός θα είναι καλός.Όταν νιαουρίζει προς το Νότο θα βρέξει.
*Γάτα που φταρνίζεται χειμώνα ανεμίζει(προαισθάνεται).
*Όταν τρέχει ασταμάτητα μέσα και έξω από το σπίτι,ο καιρός θα χαλάσει.
*Όταν κυλιέται στην ταράτσα,στον ήλιο,θα έρθει κρύος βοριάς.
Μ' αυτά κι αυτά σας αφήνω και σας εύχομαι ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ...

Κυριακή 20 Μαΐου 2012

Ευχαριστώ και πάλι...

Στο χώρο των food-blogers η Βαγγελιώ (http://cretangastronomy.blogspot.com/) είναι θρύλος...Από τα πρώτα ιστολόγια που παρακολουθούσα,πολύ πριν φτιάξω το δικό μου...Και δεν είναι μόνο ότι οι συνταγές της είναι αυτές ακριβώς που θυμάμαι από παλιά να φτιάχνει-και να απολαμβάνω-η κρητικιά γιαγιά μου,πράγμα που με συγκινεί (όπως κάθε όμορφο που έχουμε χάσει)...Δεν είναι μόνο ότι κάθε συνταγή συνοδεύεται από πληροφορίες που χαίρομαι να διαβάζω για την παραδοσιακή κρητική ζωή και κουζίνα,από καλαίσθητες φωτογραφίες και απλές,εύκολες στην εφαρμογή οδηγίες...Είναι περισσότερο η αίσθηση που έχω σαν αναγνώστης ότι αυτό που κάνει το αγαπάει,το σέβεται,της δίνει χαρά που με τη σειρά της μεταδίδει σε όσους έχουν την τύχη να παρακολουθούν τις αναρτήσεις της... Να γιατί είμαι πολύ χαρούμενη και περήφανη που έλαβα ένα βραβείο από τη Βαγγελιώ... Θέλω να την ευχαριστήσω λοιπόν από καρδιάς για την καταδεκτικότητα και την αγάπη της...
Βαγγελιώ μου,σε ευχαριστώ πολύ και,σαν ανταπόδοση για την καλοσύνη σου,σου στέλνω μια φωτογραφία που μου αρέσει ιδιαίτερα και την οποία σου αφιερώνω...

Και τώρα να δώσω κι εγώ,με τη σειρά μου,το βραβείο αυτό σε όλα τα μπλογκς που στήριξαν με τη δημιουργική προσπάθειά τους-καλλιτεχνώντας δηλαδή ένα συρτάρι-μια πολύ όμορφη προσπάθεια για την οποία οι περισσότεροι ξέρετε και όσοι δεν ξέρετε μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο(http://diaheiros.blogspot.com/)... Μου άρεσε πολύ η ιδέα και ακόμη περισσότερο η συμμετοχή από καρδιάς...Την έκθεση των συρταριών μπορείτε να δείτε στη Θεσσαλονίκη ακόμη... Μπράβο  και πάλι στους συμμετέχοντες  σε αυτή τη διοργάνωση από όποιο μετερίζι κι αν βοήθησε ο καθένας...

Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Ποιος φοβάται τη χρεοκοπία;;;;;


Είμαι από αυτούς που δεν φοβούνται τη χρεοκοπία...Δεν ξέρω ακριβώς γιατί...Σίγουρα όχι επειδή είμαι πιο γενναία από τους άλλους...Ίσως επειδή οτιδήποτε μου φαίνεται καλύτερο από την κατάσταση ομηρίας στην οποία ζούμε τα τελευταία χρόνια...Δεν αντέχω να φοβάμαι ότι θα έρθει κάποια συμφορά...Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι η χρεοκοπία θα είναι συμφορά για εμάς-πράγμα για το οποίο δεν είμαι σίγουρη-θέλω αυτή η συμφορά  να έρθει επιτέλους,να την αντιμετωπίσω για να ξεμπερδεύω...Αυτή είναι στάση ζωής που έχει σχέση με τις καταστάσεις του βίου μου  και τον χαρακτήρα μου...Έτσι στέκομαι και απέναντι στην κρίση...Βέβαια αυτά δεν είναι επιχειρήματα...επιστημονικά...Μια γενική αίσθηση είναι,ίσως και αφροσύνη...Γι αυτό χάρηκα πολύ όταν διάβασα το παρακάτω άρθρο, γραμμένο από τον Γιάννη Βαρουφάκη,καθηγητή στο Τμήμα Οικονομικών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών...Γράφτηκε τον Φεβρουάριο του 2012 και είναι η επιστημονική φωνή όσων υποστηρίζουν ότι το μόνο που πρέπει να φοβόμαστε είναι ο φόβος,ακόμη κι όταν πρόκειται για την χρεοκοπία μιάς χώρας,πόσο μάλλον της δικής μας...

Ο Γιάνης Βαρουφάκης εξηγεί γιατί δεν πρέπει να φοβόμαστε την χρεοκοπία
Για μέρες τώρα βαραίνουμε τις ψυχές μας με μια μόνιμη αγωνία: Θα χρεοκοπήσει το κράτος μας; Ε, λοιπόν, ήρθε η ώρα να αγκαλιάσουμε αυτό που φοβόμαστε... Αν οι φίλοι μας οι Γερμανοί δεν έχουν πρόβλημα να χρεοκοπήσουμε, καιρός είναι να το κάνουμε. Χωρίς δεύτερη κουβέντα. Όχι ως διαπραγματευτική μπλόφα και ούτε μόνο γιατί το χειρότερο που μπορεί να μας συμβεί είναι να χρεοκοπήσουμε σε ένα χρόνο (βλ. το προηγούμενο άρθρο μου Το Πρώτο Τάνγκο στην Ευρωζώνη) αλλά επειδή ήρθε η ώρα να στρέψουμε το βλέμμα στην αισιόδοξη πλευρά της χρεοκοπίας.
Υπάρχει τέτοια πλευρά; Και βέβαια υπάρχει. Σε σχέση με χώρες όπως η γνωστή τρόικα Πορτογαλία, Ισπανία και Ιρλανδία, αλλά και η Βρετανία και το Βέλγιο, το σύνολο του χρέους μας (δημοσίου και ιδιωτικού) είναι το μικρότερο. Πως αυτό; Επειδή οι έλληνες, ως άτομα αλλά και ως ιδιωτικός τομέας, χρωστάμε πολύ λιγότερα εκείνων. Ακόμα και οι αντιπαθέστατες τράπεζές μας έχουν ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα: Πάνω από 150 δις πραγματικών καταθέσεων! Μιλάμε για άνω του μισού ΑΕΠ σε καταθέσεις, κάτι για το οποίο οι περισσότεροι εταίροι μας θα σκότωναν να το έχουν, που λέει ο λόγος. Αν μάλιστα προσθέσετε και όλα τα χρήματα ελλήνων που βρίσκονται στο εξωτερικό, θα δείτε ότι οι έλληνες δεν είμαστε και τόσο φτωχοί κατά μέσον όρο, κι ας έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό φτώχειας στην Ευρώπη (με εξαίρεση την Λεττονία).
Ως πολίτες είμαστε ελάχιστα χρεωμένοι σε σχέση με πολλούς από τους επικριτές μας στις Λόνδρες, στα Παρίσια και στις Νέες Υόρκες. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι είμαστε λευκές περιστερές. Για δεκαετίες φορτώναμε το δημόσιο με τόσο μεγάλο χρέος που το βλέπουμε πλέον να βουλιάζει μπροστά στα μάτια μας. Εδώ όμως που φτάσαμε, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Ακόμα και να αποφασίσουμε σύσσωμοι (ΣΕΒ και ΓΣΕΕ, γιάπηδες και στελέχη του ΠΑΜΕ, αστοί των βορείων προαστίων και αναρχικοί της Πλατείας Εξαρχείων) να δώσουμε ό,τι έχουμε και δεν έχουμε στο κράτος, δεν αρκεί. Αν μάλιστα το παρακάνουμε στην αλληλεγγύη προς το δημόσιο, η γενναιοδωρία’ μας αυτή θα στεγνώσει την κυκλική ροή του πλούτου από το οποίο εξαρτάται το δημόσιο για τα έσοδά του το 2011, το 2012 κ.ο.κ.Ποια είναι λοιπόν τα χαρμόσυνα νέα; Ότι μια πτώχευση θα αποδειχθεί σχετικά ανώδυνη. Ο λόγος διττός: Πρώτον, δεν είμαστε κατά μέσον όρο ούτε οι φτωχότεροι ούτε οι πιο υπερχρεωμένοι. Δεύτερον, όσον αφορά τα χρέη του δημοσίου, αυτά βαραίνουν εμάς, ως άτομα, πολύ λιγότερο από όσο βαραίνουν τους ξένους.Κάντε την σύγκριση με την Ιαπωνία, το χρέος της οποίας ανήκει σε Ιάπωνες σε ποσοστό 95%. Αν το Ιαπωνικό κράτος αναγκαστεί στην πτώχευση, η καταστροφή της χώρας θα είναι ολική. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για εμάς, καθώς μας ανήκει (δηλαδή στις δικές μας τράπεζες) μόνο το 25% του δημόσιου χρέους μας. Έτσι λοιπόν, δεδομένου ότι η πτώχευση του δημοσίου διαγράφεται ως αναπόφευκτη (εκτός αν πανικοβληθούν οι εταίροι μας αρκετά και το συνδράμουν για χρόνια πολλά, οπότε έχει καλώς), το κόστος της στάσης πληρωμών δεν θα το υποστούμε μόνοι μας.
Μα αν το δημόσιο κηρύξει στάση πληρωμών, τι θα γίνει την επόμενη μέρα; Πως θα ξανα-δανειστεί; Πράγματι, το κράτος θα στριμωχθεί. Για κάμποσο καιρό το δημόσιο θα πρέπει απλώς να ξοδεύει όσα μαζεύει από φόρους. Και γιατί είναι κακό αυτό; Να μάθει επί τέλους, αφού θα έχει ανακουφιστεί από το νταλκά των τοκοχρεολυσίων, να ζει με αυτά που εισπράττει. Π.χ. να καταγγείλει όλες τις εξοπλιστικές συμβάσεις, να συμπιέσει τους ανώτερους μισθούς (τον δικό μου συμπεριλαμβανομένου) τόσο που να καλύπτει τις δαπάνες του από τους φόρους που εισπράττει κλπ. Οι τράπεζές μας; Θα υποφέρουν, είναι αλήθεια – δεδομένου ότι ακόμα και το 25% του δημόσιου χρέους που διαθέτουν θα παγώσει. Ναι, αλλά μην ξεχνάμε ότι το έχουν ήδη διαθέσει στην ΕΚΤ ως ενέχυρο για ζεστό χρήμα που έχουν ήδη πάρει. Και ότι έχουν πρόσβαση στις τεράστιες, κατά κεφαλήν, αποταμιεύσεις μας. Για να μην προσθέσω ότι απολαμβάνουν εγκληματικά υψηλά ποσοστά κέρδους τόσα χρόνια. Όπως το κράτος μας, έτσι κι αυτές να μάθουν να ζουν λιτά και με σύνεση όπως κάνουν χρόνια τώρα οι εργαζόμενοι των 700 ευρώ.
Επί πλέον, ο αποκλεισμός του κράτους μας από τις χρηματαγορές δεν θα διαρκέσει πολύ. Αν κηρύξει στάση πληρωμών, και ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του, δεν θα περάσει πολύ καιρός που παλιοί δανειστές θα αποδεχθούν νέους όρους αποπληρωμής ενός ποσοστού των περασμένων δανεικών και νέοι υποψήφιοι δανειστές (μπορεί και οι ίδιοι με τους παλιούς) θα σχηματίσουν ουρά έξω από το Υπουργείο Οικονομίας να το δανείσουν! Βλέπετε, το χρέος μας θα έχει μειωθεί τόσο που θα αποτελούμε εξαιρετική επένδυση. Έτσι είναι το κεφάλαιο – όταν οσφραίνεται ένα επικερδές deal δεν σέβεται ούτε τον εαυτό του.
Σε τελική ανάλυση, είναι λάθος μας να φοβόμαστε τόσο πολύ την στάση πληρωμών του ελληνικού δημοσίου. Άλλοι πρέπει να φοβούνται μια τέτοια εξέλιξη περισσότερο από εμάς:
• η κυβέρνηση της κας Μέρκελ η οποία θα πρέπει να διασώσει τις Γερμανικές τράπεζες που θα κλονιστούν από μια δική μας στάση πληρωμών
• η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα πρέπει να δει τι θα κάνει με μία χώρα-μέλος την οποία δεν μπορεί να αποβάλει από την ΕΕ αλλά η οποία τελεί υπό πτώχευση
• οι κυβερνήσεις όλων των άλλων χωρών (πλην ίσως της Ολλανδίας και της Αυστρίας) που θα τρέμουν για το ποιος θα είναι ο επόμενος στόχος των αγορών (των οποίων η όρεξη θα έχει ανοίξει από την ‘επιτυχημένη’ επίθεση στο χρέος της Ελλάδας)
• οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας (χωρών με συνολικό χρέος πάνω από 400%)
• όλοι όσοι έχουν επενδύσει στο ευρώ, είτε σε περιουσιακά στοιχεία είτε ως μέσο συναλλαγής.
Στάση πληρωμών λοιπόν!
Τώρα!
Με χαμόγελο και αισιοδοξία!
(Και ξέρετε ποιο είναι το ωραίο; Ότι αν πειθόμασταν να απελευθερωθούμε από τον φόβο της πτώχευσης, οι φίλοι μας οι Γερμανοί θα έσπευδαν την ίδια στιγμή να την αποσοβήσουν)...

Πέμπτη 17 Μαΐου 2012

Αμπελόφυλλα...

Είναι η εποχή τους...Κάθε χρόνο τέτοια εποχή αρχίζει η...μάχη των αμπελόφυλλων.Η μητέρα μου δεν ησυχάζει αν δεν αποθηκεύσει στον καταψύκτη της τουλάχιστον 1000 φύλλα σε πακέτα των 50 ή 100... Έτσι όλους τους επόμενους μήνες μπορεί να φτιάχνει ντολμαδάκια(ονομαστά τα ντολμαδάκια της μητέρας μου,αν και μπελαλίδικα)ή να γεμίζει αμπελόφυλλα όταν φτιάχνει γεμιστά...Στα γεμιστά τα χρησιμοποιώ κι εγώ...Τα αμπελόφυλλα συντηρούνται με πολλούς τρόπους...Στην περιοχή μας τα συντηρούμε ή στην κατάψυξη ή σε πλαστικό μπουκάλι.Εγώ προτιμώ την κατάψυξη...Έτσι ή τα βάζω στην κατάψυξη όπως τα μαζεύω και αφού τα χωρίσω σε πακετάκια(και όταν τα χρειαστώ απλώς βάζω νερό να βράσει και τα ρίχνω μέσα παγωμένα έως ότου ξεπαγώσουν-πράγμα που γίνεται πολύ γρήγορα) ή τα ζεματίζω πρώτα,έτσι όπως κάνει χρόνια τώρα η μητέρα μου ...Πάντως όπως κι αν τα συντηρήσετε πρέπει να ξέρετε να τα μαζέψετε...Από τα καινούρια κλαδιά...
...διαλέξτε τα πρώτα μεγάλα και τρυφερά 2-3 ,που έχουν χρώμα ανοιχτό πράσινο(τα πρώτα μικρά φυλλαράκια θα τα μαζέψετε αργότερα,όταν μεγαλώσουν)..
...κόψτε το κοτσάνι των φύλλων σύριζα...
...και βάλτε τα το ένα πάνω στο άλλο...
 ...έτσι ώστε να σχηματίζουν "πακέτα" από όσα φύλλα χρησιμοποιείτε σε κάθε φαγητό...
...κατόπιν βάλτε τα σε λεκάνη με μπόλικο νερό και πλύντε τα...
 ...και ύστερα ρίξτε τα σε νερό που βράζει όλο μαζί το πακέτο...
...πιέστε με την κουτάλα ώστε να βρίσκονται όλα κάτω από το νερό μέχρι να αλλάξουν χρώμα-πράγμα που απαιτεί λιγότερο από ένα λεπτό...
 ...κατόπιν σε ένα ταψάκι βάλτε ανάποδα ένα πιάτο και πάνω του ακουμπήστε τα ζεματισμένα αμπελόφυλλα(το πακέτο)...
...και από πάνω βάλτε ένα άλλο πιάτο...
 ...και πιέστε το καλά ώστε να φύγει το περισσότερο νερό...
 ...κι όταν έχετε στραγγίσει όλα τα πακέτα και έχουν κρυώσει...
 ...βάλτε τα σε σακουλάκια και στην κατάψυξη...
...έτσι θα έχετε όλο το χρόνο φρέσκα αμπελόφυλλα για...καλά μαγειρέματα...